Thursday, August 18, 2011

Rakyat Alor Setar mungkin faham...

Peringatan: Cerita ini tidak mempunyai kaitan antara yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Watak-watak yang terlibat hanyalah rekaan semata-mata. Guna ayat televisyen sat.

Situasi bermula apabila Peah menelefon Saodah dan menyatakan bahawa dia tidak dapat pulang ke rumah pada hari tersebut.
Peah     : Odah. Hari ni aku tak balik. Hang x payah tunggu aku noh.
Saodah : Awat hang tak balik rumah hari ni?
Peah     : Aku ada hal sikit. 
Saodah : Hal apa pulak dak. Habaq mai. Kot2 aku boleh tolong hang.
Peah     : Hal kecemasan. Sekarang aku di langgar.  

Tutttttttt........Tiba-tiba talian telefon terputus. Saodah berasa sangat gementar, takut, sedih dan berbagai-bagai perasaan yang tak dapat dijelaskan. Perkara yang bermain di kepala Saodah hanyalah Peah. Peah satu-satunya kawan baik Saodah sejak kecil lagi. Peah di langgar? Langgar di mana? bagaimana dengan keadaan Peah?. Setelah menenangkan diri, Saodah mula mencari jejak Peah. Sekurang-kurangnya dia berusaha untuk mengetahui keadaan sahabat aiknya yang sebenar. Pencarian Peah dimulakan dengan menggunakan teknologi yang canggih. Saodah menggunakan khidmat friends finder, facebook, GPRS,MMS dan macam-macam lagi. Namun semuanya menemui jalan buntu. Akhirnya Peah ke balai polis berdekatan. Mungkin berita tentang sahabatnya di langgar akan ditemui di situ.

Saodah   : Cik, hari ni cik ada dak terima berita pasai orang di langgar.
Cik Polis : Tak dak la pulak. Hari ni balai polis dalam keadaan aman ja.Seaman Kedah Darul Aman.Rakyat negeri Kedah hari ni baik2 la pulak. 
Saodah    : Kalau macam tu tak pa la. Saya balik dulu noh.

Dengan Perasaan hampa. Soadah balik ke rumah. 2 hari dia mencari Peah tetapi Peah tidak juga diketemui. Perkataan 'Peah di langgar' sering meniti di bibir Saodah. Mungkin Peah sudah mati. Apakah sebenarnya yang telah terjadi terhadap Peah? Saya pun tak pasti.

Tiba2 kedengaran suara orang memberi salam. Sebaik saja Saodah membuka pintu, dia terus dilanda histeria dan pengsan. 2 jam kemudian, Peah mula sedarkan diri. Kelihatan jiran2 menggelilingnya sambil membaca surah yassin. Bacaan yassin? Mungkinkah.....? Saodah mula menangis teresak-esak. Tak mungkin Peah datang kepadanya. Asyik Saodah sibuk melayan perasaan, tiba2 dia histeria kembali apabila memandang wajah seseorang yang sedang tersenyum kepadanya. Kenapa Soadah histeria? Siapa yang memandangnya? kenapa   dia takut Peah kembali? Inilah jawapan kepada persoalan tersebut.

Sebenarnya. Soadah sangkakan bahawa Peah sudah mati di Langgar kerana 2 hari dia gagal mengesan Peah. Orang yang memberi salam pada hari kedua Peah hilang ialah Peah. Tapi Saodah menyangkakan bahawa itu ialah roh Peah. Peah sebenarnya tidak mati tetapi dia mempunyai hal kecemasan di Langgar. Dia gagal di hubungi kerana bateri handphonenya telah habis. Kebetulan pula, dia tidak membawa pengecas bateri. Rumah saudaranya di Langgar pula tidak menggunakan pengecas handphone berjenama Sony Ericson. 

Nota:
Langgar ialah sebuah pekan kecil yang terletak di negeri Alor Setar yang berdekatan dengan daerah Pokok Sena. Cerpen ni  ditulis dan diubahsuai berdasarkan pengalaman saya tentang lawak yang menyakitkan hati ni. 

No comments:

Post a Comment