Wednesday, January 16, 2013

Bangsat


Dengar tajuk di atas macam nak memaki hamun orang ja kan? Tajuk ja bunyi ganas tapi perkara yang aku nak cerita ni tak ganas pun. Bangsat ni cerita pasai dialek kedah yang jarang orang guna. Ayat ni aku selalu aku dengaq masa  arwah tok  dok sembang. Aku ingat tok aku marah.  Tapi aku tengok dia cerita dalam mood happy ja. Maybe marah dah reda kot. Bangsat kan selalu guna time marah. Tu yang tak berani tanya.  Baru-baru ni mak aku ada la sebut perkataan bangsat tu. Ayat dia lebih kurang macam ni la:
“ Dulu-dulu mak cik tettt  (bukan nama tettt ok. malas nak tulis  takut sensitif)selalu pi bangsat. Tu yang dia tak rapat sangat dengan org kg. ”
Aku dengaq ja. Tak komen apa-apa. Kak aku tanya hang paham dak bangsat tu apa? Cikgu bahasa mesti tau.
Aku jawab bangsat tu ayat tak elok. Macam jahat.
Kak aku kata salah. Bangsat tu merantau.
Aku diam sbb dok pikiaq perkataan bangsat dan merantau. Jauh betoi makna.

No comments:

Post a Comment