Saturday, October 22, 2011

Hobi yang belum terlaksana...


Bila balik kampung, perkara yang terlintas ialah memancing. Agak-agak umpan apa yang paling disukai oleh ikan? Belalang, pepatung, katak, keridik  atau udang. Dalam banyak jenis umpan ini, dah macam-macam eksperimen yang saya buat. Dulu saya pernah cuba belalang tapi tak semua belalang ikan suka. Pepatung pun  pernah juga saya cuba. Memang ikan suka. Tapi masalahnya susah nak dapat bekalan. Leceh sangat nak tangkap binatang ni. Ada satu umpan ini yang ikan paling suka iaitu anak tebuan. Kalau guna umpan ni, ikan suka sangat. Letak ja joran, ikan terus menagkap. Selalunya, ikan spesis puyu ni slalu ja makan umpan ni. Saya kalau ada umpan ni, mesti duduk tepi sungai atau sawah memancing sampai umpan habis. Masalahnya sekarang, petang-petang mesti hujan. Tengok joran, tengok umpan anak tebuan tak terusik geram pula rasa. Bukan senang dapat cuti balik kampung. Dah la umpan susah dapat tapi x boleh memancing. Hanya orang yang berani saja boleh dapat umpan anak tebuan ni. Kalau silap langkah, kena la sengat dengan beratus-ratus mak atau bapak tebuan tu. Masuk hospital seminggu. Mood saya sekarang sedang menunggu waktu yang sesuai untuk melunaskan hobi ni.

No comments:

Post a Comment