Tuesday, September 27, 2011

Merindui gulai pucuk mengkudu

Nanti saya tukar gambar baru ok...

Walaupun jiwa saya jiwa moden, tetapi saya amat suka makan makanan tradisional. Semasa kelas kritikan kesusasteraan kemarin, saya dan rakan bercerita tentang makanan. Mula-mula cerita tentang ulam-ulaman kemudian ke sambal belacan dan akhirnya ke gulai pucuk mengkudu. Semuanya bermula apabila pensyarah bercerita tentang buku Menu untuk Si Raja. Tiba-tiba bila bangun pagi tekak terasa nak makan gulai pucuk mengkudu ikan kering. Wah sedapnya. Kalau ada dekat depan mata ni mesti seperiuk saya bedal.Tapi sumuanya hanya dalam anganan saja.  Makanan macam ni susah nak cari dekat kuala lumpur ini. Mungkin ada yang tak tahu tentang kewujudan makanan sebegini.  Nampaknya tengah hari ni kena makan menu yang sama lagi iaitu ayam. Ayam masak merah, ayam masak lemak, ayam masak kicap, ayam goreng dan masakan ayam yang seangkatan dengannya. Badan pun dah comel macam ayam dah. Disebelah ini ialah gambar gulai pucuk mengkudu.Bila balik kampung nanti saya upload gambar  baru. Tak cantik la pulak bila ada nama blog orang lain. Tunggu!!!! 

No comments:

Post a Comment